Door op 31 mei 2017

Van de voorzitter, Oproep: 3 onderwerpen die belangrijk zijn voor PvdA en Europa

Beste leden van de Werkgroep Europa,

Laatst was ik voor mijn werk bij een bijeenkomst van de Bill & Melinda Gates Foundation, een grote Amerikaanse stichting die ondersteuning biedt aan veel organisaties op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Daar werd mij gevraagd: “Waar droom jij van?” Wat is er in 2020 wel wat er nu niet is?

Dat zijn precies de vragen die we na 15 maart 2017 ook stelden. Want na het verlies van 29 zetels is er nieuwe dynamiek gaande in de partij. Mensen die als sociaal-democraat en/of als lid van de Partij van de Arbeid zich verbonden voelen met het verlies van onze partij. Binnen en buiten de partij zijn verschillende bewegingen gaande om onze waarden opnieuw vorm te geven, om toekomstgericht te zijn, om zodoende veel meer (jonge) mensen aan te spreken.

In deze reflecties en discussies over onze (nieuwe) waarden denk ik ook vooral aan internationale samenwerking  en het stellen van ambitieuze doelen voor over 5 jaar. Hoe wil je dat de wereld erover 5 jaar uitziet? En wat kan de PvdA daarin doen? Als je die meer strategische en idealistische doelen hebt vastgelegd kun je als partij vanaf daar terug redeneren hoe je die doelen wilt bereiken.

Binnen de Werkgroep Europa denken we hier ook over na. Welke onderwerpen zijn leidend in Nederland, Europa, in internationale samenwerking?

Oproep!!!

Daarom doen we een oproep aan jullie als lid van de Werkgroep Europa! Lever ons 3 onderwerpen aan waarvan je vindt dat deze belangrijk zijn vanuit de PvdA, als je denkt aan Europese en internationale samenwerking. Deze onderwerpen willen we met een aantal leden van de Werkgroep en experts gaan onderzoeken en uitdiepen. Het doel is om deze als inhoudelijk advies neer te leggen bij de partij, ter voorbereiding van de Europese verkiezingen in 2019 (proces en procedure van deze methode volgt nog in een nader bericht).

Graag ontvangen we jullie onderwerpen vóór 1 juli 2017 a.s. Veel dank en we zien uit naar jullie input.

Input kan gestuurd worden naar [email protected] t.a.v. secretaris Ian Cummings

Hartelijke groet,