Door Jan-Kees Koning op 30 oktober 2016

Frans Timmermans, eurocommissaris (PvdA), in Radio 1 Kamerbreed

Zaterdag 29 oktober jl. was eurocommissaris Frans Timmermans te gast in het Radio 1 programma Kamerbreed.

De PvdA-coryfee maakte van de gelegenheid gebruik de oppositiepartijen, die voorlopig het alsnog ratificeren van het associatieverdrag met Oekraïne blokkeren, nog eens op te roepen hun ,,verantwoordelijkheid” te nemen. De oppositie moet zich uitspreken en niet blijven wijzen naar de Europese Unie, die eerst met een aanbod zou moeten komen. ,,Zo werkt het hier niet”, aldus Timmermans.

Timmermans gaf vooral het CDA, waarvan hij de positie ,,het minst van al” begrijpt, een veeg uit de pan.

Frans Timmermans (PvdA), Europeaan in hart en nieren, probeert als een na hoogste baas van de Europese Commissie Europa bij elkaar te houden en het draagvlak bij de burger voor het Europese ideaal te verbeteren.

Kees Boonman ontvangt de Nederlandse eurocommissariszaterdag in Kamerbreed. Het programma komt live vanuit Brussel.

Timmermans is altijd een overtuigd voorstander van Europese samenwerking geweest, maar de Europese Unie verkeert in crisis. De redding van Griekenland van een bankroet werd door veel noordelijke Europeanen niet toegejuicht. De vluchtelingencrisis bracht nieuwe problemen voor de EU, die met de vluchtelingendeal met Turkije nog lang niet opgelost zijn. Midden in deze humanitaire en politieke crisis besloot het Verenigd Koninkrijk de Europese familie te verlaten. Hoe deze Brexit eruit gaat zien en welke gevolgen dat voorde 27 achterblijvende landen zal hebben is nog volstrekt onduidelijk.

In Kamerbreed het Europa van Frans Timmermans: over de kritische houding van veel Europeanen, over zijn zorgen over het populisme en over zijn ideeën om van de Europese Unie weer een eenheid te maken.

Precies twee jaar is de huidige Europese Commissie, onder leiding van de Luxemburger Jean-Claude Juncker, nu aan het werk. Frans Timmermans is eerste vice-voorzitter van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor Betere Regelgeving, Inter institutionele Betrekkingen, Rechtsstatelijkheid en het Handvest van de Grondrechten.

Luister hier het interview terug

Motivatie: Europa staat elke dag in het wereldnieuws. Als “nieuwsjunk” volg ik dit nieuws. Ik wil een bijdrage leveren aan de discussie over de toekomst van de Europese Unie. De PvdA-leden in het Europees Parlement: Paul Tang, Agnes Jongerius en Kati Piri, en de woordvoerders in de Tweede Kamer, Marit Maij en Michiel Servaes ondersteunen