Door Jan-Kees Koning op 28 mei 2018

Italiaanse crisis na veto President Matarella

Kandidaat-premier Giuseppe Conte heeft zijn opdracht om een regering te vormen teruggegeven aan President Mattarella. De President sprak eerder op Zondagavond een veto uit tegen de kandidaat-minister van Financiën, de euro-sceptische Paolo Savona.

Paolo Savona, euro-scepticus

Mattarella ontving Conte Zondagavond in het presidentieel paleis  om over de ministerskandidaten te spreken van de beoogde coalitiepartners Lega Nord en de Vijfsterrenbeweging.
Savona was door Lega naar voren geschoven.

Mattarella had al eerder zijn twijfel uitgesproken over de kandidatuur van Savona.
Hij is een oud minister van Industrie, die zich openlijk heeft afgevraagd of Italië uit de euro moet stappen.

Giuseppe Conte, beoogd premier

Zijn benoeming zou de financiële markten alarmeren, zei Mattarella.
De President zegt dat hem geen blaam treft.
Hij heeft naar eigen zeggen alternatieve kandidaten naar voren geschoven voor de ministerspost, maar die door de twee partijen afgewezen.

Correspondent in Rome, Mustafa Marghadi is momenteel in Nederland en legt in de studio uit hoe het nu verder moet.

Luister hier het radiogesprek over Italië in crisis

Motivatie: Europa staat elke dag in het wereldnieuws. Als “nieuwsjunk” volg ik dit nieuws. Ik wil een bijdrage leveren aan de discussie over de toekomst van de Europese Unie. De PvdA-leden in het Europees Parlement: Paul Tang, Agnes Jongerius en Kati Piri, en de woordvoerder Europa in de Tweede Kamer, Lodewijk Asscher ondersteunen en stimuleren voor een