Door op 4 oktober 2016

Nobelprijwinnaar Joseph Stiglitz over het falen van de euro!!

Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz: “Europa is ongelijker, instabieler en ontevredener dan ooit. En dat is voornamelijk de schuld van één en dezelfde dader: de euro.”

Joseph Stiglitz sprak op zondag 2 oktober jl. in het TV-programma Buitenhof over het mislukken van de euro als gemeenschappelijke munt voor de Europese Unie.

In het interview in Buitenhof-TV fileert Joseph Stiglitz de introductie van de euro en het catastrofale beleid van de Trojka.

Joseph Stiglitz schreef onlangs zijn nieuwste boek “De euro: hoe de gemeenschappelijke munt Europa bedreigt” met forse kritiek op de leiders van de Europese Unie.
De heer Stiglitz zegt: “Schaf de euro af, om de EU te redden”, ook zegt Joseph Stiglitz “Voor meer Europese Unie te zijn en geen euro munt”.

Joseph Eugene Stiglitz (9 februari 1943) is een Amerikaanse econoom en auteur en in 2001 winnaar van de Nobelprijs voor de Economie (Prijs van de Zweedse Rijks Bank).
Hij een van de bekendste economen in de wereld en naast zijn wetenschappelijke werk ook een aantal boeken voor het algemeen publiek geschreven.
Hij is met name bekend om zijn kritische standpunten over globalisering en over internationale organisaties als het Internationale Monetaire Fonds.

Stiglitz heeft belangrijke posten bekleed onder de Amerikaanse President Bill Clinton, als lid (1993-1995) en later voorzitter (1995-1997) van de Council of Economic Advisers, en later bij de Wereldbank (1997-2000), onder meer als Senior vice president en Chief Economist. Momenteel geeft Stiglitz les aan Columbia University in New York in de Verenigde Staten.

Kijk hier het interview met Joseph Stiglitz