Door op 25 april 2014

PvdA Arnhem: “Waagstuk Europa”, met Mathieu Segers “Reis naar het continent”en Siebo Janssen, SPD Duitsland.

PvdA Europavlag

Locatie: Rozet, Kortestraat 16, 6811 EP, Arnhem
Datum: 7 mei 2014,
Tijdstip: 20.00 – 21.30 uur

In aanloop naar de Europese verkiezingen op 22 mei organiseert de PvdA in Arnhem samen met de PvdA-Werkgroep Europa op 7 mei een discussie over de situatie waarin Europa zich bevindt en hoe om te gaan met het waagstuk dat Europa is. Deelnemers zijn dr. van de  Universiteit Utrecht, van het Wetenschappelijk Bureau van de SPD in Duitsland en Paul Sneijder, PvdA-kandidaat voor het Europees Parlement en oud-correspondent voor de NOS in Brussel.

De discussie vindt plaats vanaf 20.00 uur in het auditorium van Rozet (inloop 19.30 uur). Toegang is gratis en iedereen is welkom. De avond staat onder leiding van Martien Louwers, fractievoorzitter van de PvdA in Arnhem.

“De Europese verkiezingen vinden plaats op een cruciaal kruispunt in de geschiedenis van Europa. De economische crisis lijkt bijna bedwongen, maar het herstel is buitengewoon fragiel. De werkelijkheid – met name de jeugdwerkloosheid – staat op een onhoudbaar peil. De ongelijkheid tussen de lidstaten lijkt niet af te nemen en de verschillen tussen arm en rijk groeien. De situatie in de Oekraïne plaatst Europa bovendien voor een lastig nieuwe uitdagingen. Hoe moet het nu verder met “het waagstuk Europa”

Mathieu Segers is universitair docent. Hij schreef “Reis naar het continent” over de naoorlogse Nederlandse stellingname tegenover Europa en “Waagstuk Europa ” over de huidige situatie van Europa vanuit historisch perspectief. Winnaar van de “Prinsenboekenprijs” voor het beste politieke boek van het jaar 2014.
Siebo Janssen is lid van de PvdA-Werkgroep Europa en verbonden aan de Friedrich-Ebert-Stiftung, als onderzoeker en docent voor de politieke  systemen van de Benelux, de EU, de VS en Cyprus.
Paul Sneijder was meer dan vijftien jaar correspondent voor de NOS in Brussel.
Martien Louwers is sinds 2006 gemeenteraadslid voor de PvdA in Arnhem. Sinds 2010 is zij fractievoorzitter. Ze studeerde European politics in Lund, Zweden.